Is het hebben van een laadpaal thuis voordeliger dan laden aan een publieke laadpaal?
Per kWh in ieders geval wel (lees de beantwoording van de vraag hierboven). Wanneer wij kijken naar een auto met een accupakket van 64kWh, zoals bij een nieuwe Kia e-niro of Hyundai Kona, bespaard een thuislader €14,72 per volle accu (wanneer bovenstaande tarieven worden gebruikt). Dit is exclusief het mogelijke starttarief dat de publieke laadpaal exploitant aan de gebruiker rekent.
Wanneer de eigenaar van die Kia of Hyundai 25000 kilometer per jaar rijdt en er per volle accu een actieradius van 450 kilometer wordt gehaald betekent dit dat er per jaar €817,78 wordt bespaard! Wanneer we ervan uitgaan dat de gemiddelde prijs van een laadpaal met installatie €2500,- is, betekent het dat de investering na 3 jaar al kosten bespaard: Dat is een hoger rendement dan een gemiddeld zonnepaneel!
Daarnaast is het hebben van een laadpaal thuis natuurlijk een stuk aangenamer dan publiek laden. U bent er zeker van dat er een laadpaal vrij is én u hoeft niet ver te lopen met de boodschappen.