NEN1010 norm en extra aandachtspunten
NEN1010 norm en 6mA DC-detectie
Waarom een Type B aardlekbeveiliging?
International Electrotechnical Commission
De International Electrotechnical Commission, kortweg IEC (gevestigd in Genève, Zwitserland), ontwikkelt en publiceert algemene internationale normen voor elektrische componenten en apparatuur. De IEC stelt voor en ontwikkelt, maar is niet verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van deze normen. In Nederland is het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) daarvoor verantwoordelijk.
Bij de internationale normeringen (IEC) voor elektrische veiligheid bij het laden van elektrische voertuigen wordt voorgeschreven dat bij 3-fase laden altijd een Type B-aardlekbeveiliging wordt geïnstalleerd. Regelmatig zien wij tijdens service en onderhoud dat er door de installateur gekozen is voor een Type A. Soms gebeurt dat uit onwetendheid maar soms ook om kosten te besparen. Alleen wanneer er sprake is van elektrische auto’s met specifieke eisen zoals bijvoorbeeld een Renault ZOE wordt er voor een Type B gekozen.
Hoe werkt een aardlekbeveiliging
Steeds vaker zie je dat premium fabrikanten een laadpaal leveren waarbij de gelijkstroom/ foutstroom-beveiliging is geïntegreerd (6mA DC-detectie). Dit maakt de Type B-aardlekbeveiliging overbodig. In alle andere gevallen adviseren wij installateurs altijd de IEC norm te volgen en niet te kiezen voor goedkopere budgetoplossing.
Het laden van elektrische auto’s
Alle elektrische auto’s hebben ( m.u.v. de Renault Zoë ) on-board een aparte AC lader. Deze lader is galvanisch gescheiden van de verschillende onderdelen zoals de inverter, elektromotor en batterij. De kans dat er foutstromen ontstaan is daardoor minder groot en wanneer deze ontstaan zal een Type A-aardlekbeveiliging deze detecteren en indien nodig ingrijpen. Toch is het niet uitgesloten dat er andere soorten ( niet pulserende ) foutstromen ontstaan die niet door een Type A aardlekbeveiliging gedetecteerd kunnen worden, vandaar dat de IEC bij elektrische auto’s altijd een Type B voorschrijft.
Het laden van een Renault ZOE
De ZOE onderscheidt zich in het laadproces ten opzichte van andere elektrische auto’s omdat deze geen volledige galvanische scheiding heeft tussen de inverter en de lader. Dat is niet voor niets; op het moment dat er gereden wordt is het een inverter die DC-batterijspanning omzet naar AC-wisselspanning en op het moment dat er opgeladen wordt dan keert de stroom om en wordt de inverter een lader waarbij de AC netspanning wordt omgevormd naar DC spanning. Deze bijzondere techniek is door Renault gepatenteerd en zorgt voor lagere productiekosten en een lager voertuiggewicht. Echter kunnen door deze techniek, in sommige situaties, vlakke ( niet pulserende ) lekstromen ontstaan. Een Type A-aardlekbeveiliging zal deze DC foutstromen niet herkennen en niet meer reageren. Een Type B zal deze foutstromen wel herkennen waardoor bij het opladen van een Renault ZOE een Type B-aardlekbeveiliging sowieso een vereiste is.
Laders met DC-detectie;
- Alle modellen en uitvoeringen van Alfen
- Alle modellen en uitvoeringen van Shell Recharge
- Shell Recharge HomeAvanced met socket